Citroen DS Rally Harry Martens

categorie: Citroen DS Rally
datum:09-01-2019

Harry Martens doet met zijn speciale Citroen DS Rally mee aan klassieke rally evenementen en op zijn bolide is ook onze naam te vinden. Met onze oorspronkelijke roots in de "Snoeken" dragen we zijn project een warm hart toe, we hebben immers zelf ook een Citroen DS rally bouw gedaan! En we vinden het een leuk stukje promotie voor onze gebruikte onderdelen Citroen Peugeot. Daarom regelmatig op deze pagina updates van zijn belevenissen.

 

Prominente rol voor Team HML in de Rallye W4 Austria 2018

Na zijn spectaculaire optreden tijdens het Eifel Rallye Festival werd Team HML uitgenodigd om als voorrijder op te treden tijdens de grote internationale Rallye W4 Austria. Een prachtig Rally evenement met veel onverhard in de proeven waar Harry met volle teugen van kon genieten. Het leverde ook weer enkele hele toffe actiefoto's op!

Harry Martens Limmen Citroen DS Rally Classic Oostenrijk 2018 Driften 

Ook tijdens en rond deze Oostenrijkse Rally beleefde Harry weer van allerlei avonturen, hieronder weer een kleurrijk verslag: 


Beter een verre vriend!

Het Eifel Rally festival in juli stond nog vers in het geheugen toen Harry een bericht kreeg via facebook. In Oostenrijk werd een nieuwe rally georganiseerd en de organisatie graag wilde deze ‘opsieren’ door ook een groep klassieke railauto’s mee te laten rijden.

En de spectaculaire foto van de DS, half los van de grond tijdens het Eifel Rallye Festival, had op hen zo’n indruk gemaakt dat ze Harry er dolgraag bij wilden hebben.

Dat is vleiend en een compliment, maar het rallygebied, het zgn. “Waldviertel”, ligt op zo’n 1200 km van Limmen. En met een servicebus en de DS op een trailer is dat een serieuze reis. Hun aanbod, en de belofte van 120 km proeven over onverharde wegen, waren echter zò aantrekkelijk dat we op 14 november op pad gingen.

Maar helaas stokte de reis al voorbij Nürnberg omdat de servicebus een probleem vertoonde. Op de vluchtstrook werd snel duidelijk dat we het zelf niet konden herstellen, dus de alarmcentrale gebeld, die ons liet wegslepen afleveren bij een Peugeot/Citroën dealer in de omgeving. Maar helaas wachtte ons daar slecht nieuws: verder rijden of snel repareren was echt uitgesloten.

En daar sta je dan. Een vervangende bus huren lukte niet, dus dachten we maar met de DS verder te rijden en alleen de hoognodige spullen mee te nemen in de auto van servicemonteurs Andre en Tom.

Harry Martens Limmen Citroen DS classic Rallye W4 Austria - Oostenrijk 2018
Reddende engel

Maar toen kwam herr Müller, de eigenaar van het bedrijf, zelf even polshoogte nemen. Hij werd meteen enthousiast van de DS en ons reisdoel, en bood spontaan een vervangende pick-up van het bedrijf aan. Zo’n “toller Wagen” mòest en zou naar Oostenrijk!

Dus snel wat spullen over gepakt en (inmiddels laat) weer met de hele karavaan op pad voor de laatste 450 km. Na al een lange dag was dat best zwaar, maar toen de organisator van de rally ons ’s nachts geëmotioneerd stond op te wachten was al het leed vergeten en smaakte het late biertje goed J.

 

Geleende notes

Op vrijdag alweer op tijd op pad voor de technische keuring en het verkennen van de proeven. En dat werd best krap, want vijf proeven, vol met bochtige wegen, en voor ons alles nieuw. Dus heel veel noteren en details opnemen, mede waardoor we alleen maar tijd hadden om de proeven één keer te rijden. Waarvan de laatste niet eens helemaal want we moesten op tijd terug voor de eerste proef, op de ‘Fuglau racing Arena’. Een kort maar leuk rallycrosscircuit, waarbij ook het serviceterrein lag.

 

En ook die hadden we niet verkend. Maar gelukkig bood de andere Nederlandse equipe uitkomst; broers Wim en Bart Luijbrechts, met een Ford Escort RS, hadden alle notes gemaakt, dus konden we die gebruiken om de onze aan te vullen. Hoewel je dat wel secuur moet doen, want elke equipe heeft z’n eigen ‘systeem’. En inmiddels was het stikdonker dus best even spannend. Maar onder de aandacht van veel publiek gingen de rondjes goed, zelfs zo goed dat we inliepen op onze voorligger J

En dat was het al voor de avond, op naar een lekkere schnitzel en een lokaal biertje. We namen de ontbrekende notes voor zaterdag nog over van Bart en toen vroeg naar bed. De vermoeidheid van de heenreis was nog niet over en wekker stond op 05:15..

 

De groep klassiekers reed namelijk vòòr de rallywedstrijd uit, dus ònze start was al om kwart over zeven. Maar dat was het zeker waard; vrieskoud- maar prachtig helder weer met een opkomende zon en zelfs hier en daar herten in de gerijpte velden.

 

Eindelijk in actie

En de proeven waren prachtig. Uitdagende wegen, bijna alles onverhard, door velden en bossen, soms griezelig vlak langs dikke bomen of rotsblokken. En met enthousiast zwaaiend publiek dat ook vroeg uit de veren was.

De notes waren echter niet optimaal, illustrerend dat je ze ècht een 2e keer moet rijden om er volledig op te kunnen vertrouwen. Maar de DS liep als de brandweer! De vering één tandje hoger, voor de diepe kuilen, en de speciale gravelbanden gretig happend naar grip.

In de derde proef echter kreeg het uitlaatgeluid plots een ‘upgrade’ van sportief naar oorverdovend. Er was duidelijk iets los of stuk, maar de auto liep goed, dus de proef –iets kalmer- uitgereden. Je kunt immers niet zomaar op de proef stoppen.

Na de finish stopten we meteen en constateerde Harry dat de uitlaat gescheurd was maar nog vast zat, dus we konden door. Onderweg waarschuwden we Tom en Andre waarna we ‘brullend’ de laatste proef voor de lunch reden.

 

Reddende engel II

Op het serviceterrein aangekomen dachten we opgewacht te worden met gereedschap en onderdelen, maar Andre en Tom hadden andere gedachten. Ze hadden de lokale Citroën dealer benaderd, waar we welkom waren om de DS op een brug te zetten om de uitlaat te lassen. En meteen alles even nakijken, immers veel prettiger dan op je rug in het grind.

In een wedstrijd is dat uiteraard niet toegestaan, maar wij reden ‘slechts’ voor de show, dus prima zo! Onderwijl konden Harry en ik iets eten, dus pico bello voorbereid konden we op tijd weer aansluiten bij de start voor de volgende proef.

Wat ook een geruststelling was voor de organisator, want de DS stond groot op de posters van het evenement, dus we mochten niet ontbreken.


Sleutelwerk onderweg

Na drie mooie proeven volgde weer een korte pauze waarin we eigenlijk alleen hoefden te tanken en de ramen te poetsen. Prachtig weer, de DS deed het goed, dus alles in orde voor het laatste deel, een lange proef door een bos en nog een keer twee rondjes op het circuit.

Maar, alsof we dat nog niet genoeg hadden gehad, werd ook dat weer een avontuur. Toen we namelijk voor de start in het bos stonden te wachten, zagen we rook onder de motorkap uitkomen. Geen damp ten teken van een kokende motor maar vettige rook. We kregen al een vermoeden toen Harry de motorkap opende, en ja, er lekte LHM (de hydraulische systeemvloeistof) op hete delen. LHM rookt wel maar brandt niet, dus er was geen gevaar maar die lekkage was een probleem. Een leiding bleek de boosdoener, waaruit bij remmen elke keer wat olie lekte. De remmen deden het wel, en de voorraad is niet zomaar leeg, dus zijn we toch maar gestart. Dan maar wat minder remmen of meer op de hydraulische handrem, want dat is een gescheiden systeem. Dus wat rustiger rijdend kwamen we toch de proef door, maar na de finish werd snel duidelijk dat we zo niet de openbare weg op konden.

We zijn dus gestopt en aan de slag gegaan in de hoop het te kunnen repareren. We wilden immers nog graag de rondjes over het circuit rijden en het publiek vermaken.

Wonder boven wonder lukte het ook nog, dus snel weer op pad en de lange verbinding van 25 km terug gesneld.

 

Aangekomen bij het serviceterrein en het circuit konden we precies op tijd nog aansluiten en de laatste rondjes rijden, onder grote belangstelling van het publiek.

Een spannend en mooi slot van een kort, maar intensief evenement.

Terugreis

Hoewel de terugreis nog beginnen. Na een rijk en zeer gezellig diner met diverse equipes dus toch maar vroeg op bed. Want op zondag in één stuk de 1200 km terug, met onderweg de bus weer inleveren bij onze nieuwe vriend herr Müller, spullen over pakken, vervangende huurauto ophalen, en dat alles met een trailer achter de auto, is een hele onderneming. Maar eenmaal thuis ben je dat snel vergeten en resteren de herinneringen aan het avontuur, de hartelijke ontvangst door de organisatie en het publiek. En ‘gelukkig hebben we de foto’s nog’.

We hebben dus maar meteen toegezegd voor volgend jaar. De organisatie wil dan nog groter uitpakken, en als er één schaap over de dam is...

 

Belevenissen van Team HML tijdens het Eifel Rallye 2018


Als ik dit schrijf lijkt het alweer lang geleden, maar eind juli nog reden Harry Martens en ik weer mee in het Eifel Rally Festival. Zonder veel te willen herhalen van eerdere keren; een rallyfestival is als een snelheidsrally, maar dan zonder wedstrijdelement. Dus over afgezette klassementsproeven, met alle veiligheidsmaatregelen, maar puur voor de lol.
Het tijdschema is véél ruimer, de sfeer gebroederlijk, er komt veel publiek op af, en er doen auto’s mee die je anders (in wedstrijden) niet zou zien.
Kortom, het is eigenlijk een groot autofeest, van drie dagen, in de prachtige omgeving van Daun, in de Eifel in Duitsland.
Team HML Eifel Rallye Festival 2018 - Citroen DS Rally in actie 
Alweer voor de derde keer schreven we in met Harry’s Citroën DS 23. Wat overigens geen garantie is voor deelname, want de organisatie ‘kiest’ een zo divers mogelijk startveld, qua merken, modellen, en periode. Ook heeft elk jaar een bijzonder thema, waarmee ze extra bijzondere auto’s trekken. Dit jaar was dat Pikes Peak, de beroemde heuvelklimwedstrijd in de V.S.
 
Het feest begint op donderdag met de hele ochtend verkennen van de proeven, om de pace notes te schrijven. De helft van de proeven was gelijk aan vorige keren, wat een stuk scheelt. Die ‘notes’ hoefden we immers alleen te controleren en misschien wat ‘bij te schaven’. En niet eens omdat wegen veranderd zijn, maar vooral omdat we steeds ‘scherper’ zijn gaan schrijven. Dus met meer details, meer nuances. Vooral in het donker scheelt dat enorm en rijdt het veiliger en prettiger.
 
’s Middags verzamelen alle auto’s op het vliegveldje van Daun voor een groepsfoto, maar ’s avonds begint het echte werk met de ‘shakedown’, dit jaar op een nieuwe locatie.
Bij een dorpje rijd je drie keer een kort rondje door een vallei. Het publiek kan daarbij de auto’s bijna het hele parcours volgen. Gaaf om te bekijken, maar voor ons als deelnemers wat kleinschalig en niet erg uitdagend. Dus na twee keer de drie rondjes te hebben gereden gingen we maar terug, er lag nog genoeg in het verschiet.
 
De vrijdag begint relaxed. ’s Ochtends is de technische keuring en zijn beroemde rallyrijders en navigatoren aanwezig om handtekeningen uit te delen. Voor mij aanleiding om Timo Salonen, wereldkampioen in 1985 met een 205 Turbo 16 van Peugeot Talbot Sport te strikken om mijn Rallye 205’je te signeren. Gaaf om te hebben en ervaren, maar ook zeer tekenend voor de ongedwongen sfeer van het evenement.
 

Vliegen met de DS

’s Middags en ’s avonds volgen dan de eerste langere proeven. Met in de middagproef twee spectaculaire elementen: een ‘sprong’ over een bult en een waterbak. Beide zijn leuk om te rijden, en leveren mooie foto’s op, maar boden ons dit jaar wat extra avontuur.
Want toen we de eerste keer over de sprong reden, bleek ons vermoeden tijdens het verkennen te kloppen; hij was wat steiler gemaakt.. Dus we kwamen met alle wielen los en landden met een flinke dreun.
Dat was even schrikken, maar de auto voelde goed, dus vol door. Maar uit de waterbak sneden we de bocht iets te scherp waardoor de snoek over een rand in het gras een halve meter werd opgewipt en achter alleen op het linker wiel landde. Het leverde een fraaie foto op, maar bleek toch te veel van het goede; terug in Daun bleek de vering links achter zwaar beschadigd.
 
Onze twee monteurs, Tom en Brian, moesten dus aan de bak met onderdelen, een pers, een lasapparaat èn veel creativiteit. Want niet alle kapotte onderdelen hadden we mee, dus moest er geknutseld worden met wat er was.
Maar na een paar uur noeste arbeid was de snoek gelukkig net op tijd klaar om in de laatste groep toch nog de avondproef te kunnen rijden.
Want het is een van onze favorieten, vanwege de route maar vooral ook omdat je diverse keren door een dorpje rijdt waar het vol staat met juichend publiek. En door een vertraagde start nu ook tussen hele dikke rallybakken zoals Audi Quattro of 206 Turbo 16. Echt bijzonder, zeker als je een paar uur eerder nog naast een kapotte auto stond.

 

Regen en rubber 
En toen zaterdag. Drie proeven in de ochtend, en dezelfde weer ’s middags, waarvan één nieuwe. ’s Ochtends liep het uitstekend, mooi weer, mooie proeven en veel publiek. En de auto reed weer tiptop.
Maar ’s middags werd wel anders.. het begon te regenen, voor ons de eerste keer. Want hoe onwaarschijnlijk ook, in alle rally’s die we reden was het altijd droog of bijna droog met navenante grip.
Oppassen dus, want zeker met al het rubber van de ochtend op ’t asfalt wordt het glad.
Maar dat is nat gras ook… dus toen we in de nieuwe proef een bocht extra hard namen, en extra afsneden, sloeg het gripduiveltje toe. Met dik 90 brak de snoek naar links uit, wat Harry nog net kon opvangen. Maar nèt iets te lang waardoor de auto omklapte en compleet dwars de weg af schoof, de berm in….
Maar, waar geen slootje lag en niks stond. Geen struiken-, bomen-, hek, toeschouwers- of marshalls, alleen maar gras.
Dus stonden we onbeschadigd en ongedeerd in ’t weiland. Met een gekwetst ego, dat dan wel…
 
De rest van die proef, en daarna reden we dus een tandje minder fel, want zoveel mazzel heb je maar één keer. Maar wel met wat extra rondjes in de laatste proef (het is geen wedstrijd dus niemand houdt je tegen) want hoewel het weer droog was, waren veel deelnemers afgehaakt en hadden we het parcours bijna voor onszelf.
 
Met een grote grijns bereikten we dus de finish en de afsluitende feestavond, het einde van een schitterend autofeest. Dat zich ondanks deze poging moeilijk in woorden laat vatten, dus kijk ook ‘ns op YouTube, of nog mooier, ga er een keer heen. Doet het AMAC bestuur ook al jaren trouwens…. ;-)

 

Team HML reed - en verloor - de ELE Legend rally 2018

Een bekend spreekwoord stelt dat het gaat “om het spel, niet om de knikkers”. En ook de Olympische gedachte verkondigt dat meedoen al een vorm van winnen is.

En ergens klopt dat wel, want de euforie van de winst slijt, en het palet aan ervaringen en herinneringen is veel rijker dan dat.

Maar als het er op aan komt wil iedereen winnen, dat zit in het beestje. Een oerkracht die de mens al ver heeft gebracht, want als je bijvoorbeeld ook òp de maan zou kunnen lòpen, nemen weinigen genoegen met een rondje er omheen.

Citroen DS Rally classic Harry Martens ELE Rally 2018

En dat geldt ook voor Harry Martens en Marcel Schoneveld in de rally DS 23. De auto tijdig prepareren, de proeven verkennen, en intact de finish halen zijn elk al mijlpalen met een grote bevrediging. Maar daarna op het podium een beker in ontvangst nemen is wel extra bijzonder…

 

Dus bij inschrijven voor de ELE Legend rally, speelde het zeker een rol dat ze in die klasse (bewezen) kunnen meedingen in het klassement. Daarin gaat het immers om het exàct rijden van een vooraf gestelde gemiddelde snelheid, en die is met de Snoek meestal wel haalbaar. Maar als het puur gaat om de snelste tijd, leggen ze ’t af tegen opgevoerde Ford Escorts of ‘dikke’ Porsches.

 

Dus toch ook beetje in de hoop het potentieel te kunnen verzilveren, trok het team op donderdag 31 mei richting Eindhoven, waarna ‘s avonds meteen het verkennen begon.

Dat ging vlot omdat een deel van de proeven gelijk was aan 2016, toen ze de ELE ook reden. Hooguit waren wat kleine correcties nodig.

Op vrijdag ging dat verder, maar ‘s avonds ging het dan toch echt beginnen.

 

De eerste proef op een industrieterrein bij Helmond was meteen al pittig. Want een gemiddelde van 60 km/u lijkt weinig, maar met die korte straten en haakse bochten bleek het niet haalbaar. De eerste strafseconden waren dus al gescoord.

De andere proeven liepen beter maar het was wel weer even wennen aan het zo exact mogelijk timen, zeg maar ‘mikken’, van het moment dat je over de finish rijdt.

Dat klinkt suf, maar is oh zo lastig. Want je mag ervoor niet stoppen, je moet er al rijdend precies op het juiste moment overheen. Zeer ervaren equipes lukt dat met soms minder dan een seconde afwijking.

Maar de Snoek liep als de brandweer en al doende leert men snel, dus slaagden Harry en Marcel er –tot hun verrassing- in om de vrijdag af te sluiten op de 1e plaats in de tussenstand!

 

De druk was dus hoog toen de 2e etappe op zaterdag begon. Maar het ging in de proeven op zaterdag best aardig, hoewel de soms zware, modderige omstandigheden op verregende bospaden het lastig maakten het juist tempo te bepalen.

De strafpunten liepen dus wat op en de equipe Millar / van Zijl, in een prachtige Austin Heally, nam de 1e plaats over. Maar een podiumplek moest nog steeds mogelijk zijn.

 

Stoom

Echter ’s avonds sloeg het noodlot toe. Net voor de start van ‘KP11’, de elfde klassementsproef, kwam er stoom onder de motorkap vandaan. Een waterslang bleek gescheurd en de koelvloeistof sproeide er uit. Starten was uitgesloten, dus duwden ze de auto aan de kant en moesten ze met lede ogen toekijken hoe de andere deelnemers vertrokken.

 

Geluk bij een ongeluk was dat het vòòr de start gebeurde en niet op het parcours, want daar mogen serviceteams of -monteurs om veiligheidsredenen niet komen.

Dus de monteurs Tom en Brian werden gebeld en kwamen naar de Snoek met gereedschap en onderdelen. De reparatie was niet ingewikkeld, maar toch was zo veel tijd verloren dat twee proeven moesten worden over geslagen.

En dan blijkt de Legend klasse nog een ander voordeel te hebben: je mag proeven missen en daarna weer starten bij de volgende. Dat kost uiteraard veel strafpunten, waardoor je het podium wel kunt vergeten, maar bij andere klassen ligt je uit de rally en kun je naar huis. De laatste twee proeven konden Harry en Marcel dus weer lekker rijden, al was het dan voor spek en bonen.

 

En zo was de cirkel rond; het was lastig om het ‘verlies’ van een podiumplek te accepteren, maar ze kwamen om mee te kunnen doen. Genieten van de sfeer, het contact en ‘de strijd’ met andere deelnemers, lekker kunnen knallen over de klassementsproeven. En dat is zeker gelukt!

 

HML Citroen DS Rally op Eifel Rally Festival 2018

Team HML deed met hun Citroen DS 23 IE weer heel wat stof opwaaien tijdens het prestigeuze Eifel Rallye Festival 2018. Bekijk de actie in de "Super Stage" video hieronder!:

 



 

Citroen DS Rally klaar voor seizoen 2018

Op zaterdag 24 februari zal Harry Martens de Citroen DS weer promoten op het circuit Zandvoort als deelnemer aan de short Rally. "Iemand moet de jeugd toch laten zien wat er voor moois gemaakt is door Citroen en hoe relatief probleemloos het kan rijden" aldus Harry. De dame staat er in ieder geval weer strak bij!

Citroen DS Rally classic Harry Martens klaar voor seizoen 2018 - linker zijdeCitroen DS Rally classic klaar voor seizoen 2018 - achterzijde

Citroen DS Rally classic Harry Martens klaar voor seizoen 2018 - rechter zijdeCitroen DS Rally classic Harry Martens klaar voor seizoen 2018 - voorzijde

 

Preparatie Citroen DS Rally voor seizoen 2018

Voordat er een rally gereden kan worden is er telkens weer de nodige preparatie van de wagen nodig. De winter is dan nog eens een goede gelegenheid om de grotere klussen aan te pakken en het komende seizoen nog beter voorbereid aan de start te staan. Harry heeft deze winter aangegrepen om motor en bak op het hoogste peil te brengen. Hierbij wat mooie plaatjes voor de techniek liefhebbers!:

Motor en versnellingsbak uitbouwen Citroen DS Rally preparatie Harry Martens HMLMotor en versnellingsbak Citroen DS Rally preparatie Harry Martens

Ook is er met een aantal verstevigingen meer stijfheid in de wagen gebracht.

 Versteviging subframe Citroen DS Rally Harry MartensVersteviging subframe Citroen DS Rally modificatie Harry Martens HML

Na het grondig aanpakken van de motor en de versnellingsbak volgde de minitieuze inbouw.

Motor en versnellingsbak inbouw in Citroen DS Rally winterpreparatie Harry Martens HMLMotor en versnellingsbak revisie ingebouwd Citroen DS Rally winterpreparatie HML Harry MartensMotor en versnellingsbak revisie ingebouwd subframe Citroen DS Rally winterpreparatie HML Harry Martens

 

Euregio Twente Historic Sporting rally 2017

Euregio Rally Citroen DS Harry Martens HML 2017Eindelijk was het zo ver, tijd voor de rally! Het programma bestond uit 2 boucles van 4 proeven met een korte service tussendoor. De eerste proef gingen we meteen lekker van start en in een vloeiend tempo ging ik door de notes. Harry gaf de DS stevig de sporen en had stevig de controle. Wat me opviel is dat ik heerlijk rustig zat in de DS dankzij de zachte vering.

 

De kans op een overwinning was helaas al in een vroeg stadium redelijk verkeken want we misten een stempelpost op die eerste proef. Beetje raar om stempelposten te hebben tijdens een rally, maar deze zijn er in gebracht om er voor te zorgen dat we goed ons best moesten doen om een gemiddelde van 80 km/u te halen. De overwinning was dan wel ver weg, we zagen ook direct een grote concurrent uitvallen op diezelfde proef.

 

Het vervolg van de proeven verliep goed en we zaten dan ook erg lekker in de wedstrijd. 

Euregio Rally Citroen DS service Harry Martens HML 2017

Helaas sloeg op de laatste proef op industrieterrein Hengelo de pechduivel toe.

 Op deze proef kon op een aantal punten goed gebruik worden gemaakt van de handrem. Toen Harry voor de zoveelste keer de DS dwars trok op de handrem spoot er ineens remvloeistof de auto in. Harry had het niet in de gaten en aangezien we nog maar een kort stukje te gaan hadden besloot ik om er nog niks van te zeggen. Direct na finish wees ik Harry op het probleem en ondertussen stond ik al met mijn schoenen in de remvloeistof. We moesten straftijd nemen om vervroegd te gaan servicen en te kijken of we het probleem konden oplossen. Gelukkig hadden de monteurs het lek snel boven en gerepareerd, waardoor we weer op tijd konden vertrekken. 
 
De laatste serie proeven verliepen weer erg lekker, maar door de hoeveelheid modder die er op de weg was gekomen moesten we wel steeds harder ons best doen om in de buurt van ons gemiddelde te komen. Desondanks kwamen we zonder problemen over de finish met als resultaat een mooie 2e plaats. Ter afsluiting vond er een prijsuitreiking met barbecue plaats bij ons vaste honk, het proeflokaal van de Twentse bierbrouwerij. Na een hapje, drankje en het in ontvangst nemen van onze trofee was het tijd om, moe maar voldaan, weer richting huis te gaan.
 

(Rally) Festivalzomer 2017 
Vosges Rally Festival Frankrijk Citroen DS service Harry Martens HML 2017Al in het voorjaar maakt Radio 3 je warm voor de ‘festivalzomer’. Bijna elk weekend wel kun je los gaan op muziek of andere cultuurvormen.
En omdat je net zo jong bent als je je voelt, hebben ook wij, Harry Martens en Marcel Schoneveld, ons deze zomer op het festivalgevoel gestort.
Maar dan wel van een andere orde. Met de Citroen DS 23 schreven we in voor twee ‘Rallyfestivals’; het Eifel Rallyfestival in Duitsland en het Vosges Rallye Festival in Frankrijk.
In de Eifel waren we vorig jaar ook en dat wilden we graag wéér beleven.
 
Het bijzondere van een rallyfestival is namelijk dat de sfeer een stuk gemoedelijker is. En dat komt vooral doordat het geen wedstrijd is.
Het gaat net als in een èchte rally, dus zo hard mogelijk rijden in klassementsproeven op afgezette wegen, publiek op veilige afstand, etc. Maar er is geen tijdmeting, geen klassement.
Dat lijkt flauw, maar een wedstrijd is ook stress; strak schema, weinig ruimte voor fouten. Dus geen tijd om te genieten van de andere deelnemers, en bij technische problemen is het al snel over en doe je niet meer mee.
Maar niet hier; er is alle tijd om te genieten of bijv. te repareren.
En nòg een voordeel: er mogen auto’s meerijden die elders geweigerd worden. Die niet aan de modernste veiligheidseisen kunnen of willen voldoen, of ooit verboden werden, zoals de beruchte Group B.
Rallykanonnen uit de jaren ’80 met een uitstraling waar je u tegen zegt, met een hoofdletter U; grote spoilers, dikke turbo’s, brullende zescilinders, etc. Check YouTube maar ‘ns.
Dus alle elementen aanwezig voor een sportieve maar ontspannen sfeer, en bakken plezier door de gezamenlijke passie voor autosporthistorie.

 

Eifel Rallyfestival in Duitsland 2017 
Maar het begon dus in juli, in de Eifel in Duitsland. Een prachtig, bijna bergachtig gebied, met stille boerendorpjes, prachtige uitzichten en slingerende wegen. En niet al te ver van Nederland, vanuit Maastricht rij je met een goed uur al het gebied in.
Het karakter van dat landschap proef je ook terug in de klassementsproeven; over onverharde paden door een bos, over landbouwweggetjes tussen het graan, of via steile haarspeldbochtjes een helling af.
Deels waren ze gelijk aan vorig jaar, dus dat scheelde tijd bij het verkennen. Wèl anders was dat het door het mooie zomerweer veel droger was. Vooral op vrijdagmiddag, in de “Super stage” waren de stofwolken van voorliggers soms zò dicht dat we van het gas af moesten, het leek wel dichte mist.
Ook de proef Hilgerath op vrijdagavond was weer een groot feest. Veel publiek, en door de intredende schemering werd de sensatie van felle lichtbundels of vlammende uitlaten steeds groter.
 
En dan de zaterdag. Twee keer drie prachtige proeven, gevarieerd en soms behoorlijk uitdagend, vooral over de gravelweggetjes door een bos. Maar weer met bakken plezier.
Èxtra plezier zelfs omdat we soms ‘per ongeluk’ een èxtra rondje over het parcours reden. Vaak is een klassementsproef namelijk een rondje door het landschap, dat je meer keren rijdt. In een wedstrijd komt een rondje te weinig of te veel je duur te staan, maar ja, dit is geen wedstrijd, dus lang leve de lol.. J
Maar ook het publiek geniet daarvan. Zeker de extra rondjes, slippend op de handrem, over een onverhard parkeerterrein werden met gejuich ontvangen. Het was zelfs in de auto hoorbaar, prachtig.
En toen was het alweer voorbij. Nadat we zelf nog even langs het parcours waren gaan kijken, reden we tussen dikke Audi Quattro’s terug naar Daun, waar we warm werden onthaald en opgewacht door onze trouwe servicemonteurs Brian en Tom. Mede dankzij hen had de snoek het prima gedaan.
 
Maar ook werden we opgevangen door een paar man van de organisatie van het Vosges Rallye Festival. Dat we toch vooral, alsjeblieft, s’il-vous-plait naar Frankrijk moesten komen want er zouden anders geen klassieke Citroëns aan de start staan… L
Dus tja, wat doe je dan? Dan zwicht je voor de smeekbede èn het vooruitzicht van nòg zo’n feest…
 

Vosges Rallye Festival 2017
Vosges Rally Festival Frankrijk nachtrit Citroen DS service Harry Martens HML 2017Dus een maand later slechts stond de snoek alweer op een aanhanger achter de bus, en vertrokken we richting La Bresse, in de Vogezen in Frankrijk. En dat is best een eind weg, Basel, Zwitserland staat daar al op de wegwijzers.
Maar na een prima heenreis begonnen we donderdagochtend onder een stralende zon aan de verkenning. En daarin merkten we al snel een verschil met de Eifel: serieuze bergen met heuse bergpassen, steile wanden, afgronden (!), etc. Ja, zelfs skiliften langs de weg.
En daardoor soms zeer uitdagende proeven door lastige- of ronduit riskante situaties. Als je door een bocht rijdt en achter de berm alleen maar afgrond ziet, neem je die toch wat rustiger… In de pace notes stonden dus vaker dan normaal uitroeptekens en waarschuwingen.
En véél notes; in sommige proeven zat bijna geen recht stukje asfalt, en als je dan niet èlke bocht noteert raak je snel in de war. Maar we hadden de tijd en we worden er steeds beter in, dus schrijven dan maar.
 
Net als in Daun begint het feest met een groepsfoto van alle auto’s en deelnemers op een groot terrein. Daar merkten we al dat de DS bijzonder werd gewaardeerd, want we werden zo ver mogelijk vooraan gezet, tussen beroemde rally-iconen als Peugeot 205 Turbo 16 (Marcel’s grote liefde) of Ford RS200. (check YouTube nog maar ‘ns..)
 
Direct aansluitend begon de eerste proef, in het skigebied bij La Bresse. De start had iets van de Pikes Peak heuvelklim in Amerika: bergop, brede wegen, kale berghellingen. Heel spectaculair, waar veel publiek op af was gekomen.
De snoek liep als de brandweer, al hadden de remmen het soms zwaar, bergaf. Maar de opgestoken duimen van het publiek illustreerden dat wij niet de enigen waren die hadden genoten.
 
Op vrijdag reden we vier proeven (twee proeven, twee keer). Schitterend weer, schitterende omgeving, spannende proeven en een relaxed schema bezorgen ons een geweldige dag.
Maar de afsluiter was minstens zo speciaal: midden in Epinal, de regionale hoofdstad, was op een groot parkeerterrein een korte proef uitgezet ‘tussen de strobalen’. Compleet met tribunes, de auto’s in colonne tentoongesteld en drommen publiek. Dat zelfs spontaan selfies met ons ging maken of om handtekeningen vroeg. Moet niet gekker worden…
Het proefje was kort maar best listig door de krappe bochtjes, deels over gravel, of het matige zicht door je ‘eigen’ stof. Maar wat een sfeer! Heel bijzonder.
 
En dan alweer de laatste dag. Een ruim schema met vier klassementsproeven (2 keer 2), waarvan vooral de proef “Col de Grosse Pierre” spectaculair was. Over een overzichtelijke weg met snelle bochten bergop, maar dan via een kronkelpad, door ‘blinde’ haarspeldbochtjes er weer af. Spannend! Maar ook super gaaf.
Als afsluiter van de drie dagen was op en rond een enorm parkeerterrein van een skigebied weer een korte proef uitgezet. Een mooie nazomeravond, heel veel publiek en deelnemers die enthousiast driftend de rotonde namen maakten er een knallend slot van.
Wat een mooi feest, wat een mooie zomer!

 

GTC Historic Rally 2017

Ook dit jaar reden we de GTC rally rondom Roosendaal, maar deze keer kozen we voor de “Historic’” klasse. Daarin gaat het puur om de snelste tijd, maar dan alleen voor klassieke auto’s. Die maken immers weinig kans tegen het moderne geweld en kunnen zo dus onderling een eigen strijd aan gaan.
Vorig jaar vonden we dat nog een brug te ver. En de DS is te langzaam om ècht een kans te maken, maar tijdens de Zuiderzee short rally (jl. maart) genoten we erg van het kunnen ‘knallen’ zonder de beperkingen van de “Legend” klasse. En het gaat toch om de lol.
Citroen DS Rally Harry Martens GTC Historic Rally 2017 actie - Bart Ebben gebruikte onderdelen autosloperij 
De rally is verdeeld over anderhalve dag; op zaterdagavond het eerste deel, zondag overdag het tweede. De ‘klapper’ op zaterdagavond is de proef vanuit het dorpje Achtmaal. Dat passeer je op drie verschillende plekken en daar is het één groot feest met tribunes, feesttenten en een DJ.
Het is een lange proef, bijna 20 km en je rijdt ‘m drie keer, dus het is een zware avond/nacht, die mede daardoor ook wel “de hel” wordt genoemd.


De voorbereidingen en de eerste proeven liepen gesmeerd; schitterend zomerweer, de pace notes waren goed, de auto deed het lekker, en we werden onderweg aangemoedigd door ons serviceteam en toegestroomde vrienden.
Citroen DS Rally Harry Martens Historic Rally 2017 - Bart Ebben gebruikte onderdelen autodemontage 
Maar in de eerste keer van de proef “Achtmaal” ging het al snel mis. Op een zandpad net buiten het dorp viel de motor plots stil. Gauw duwden we de DS naar een veilige plek en probeerden de oorzaak te vinden. Maar de minuten tikten weg en het lukte niet binnen de toegestane marge van een kwartier, dus waren we voor de rest van de avondetappes uitgevallen.
Er was dus geen haast meer en we stonden veilig, maar helaas pal aan het parcours, waar gedurende de hele wedstrijd geen auto met trailer kan komen.
En het was mooi weer, andere deelnemers zorgden op het zandpad voor genoeg spektakel, maar vier uur wachten tot het einde van de wedstrijd is èrg lang. Dus probeerden we met het minimale boordgereedschap toch maar het mankement te vinden om misschien nog op eigen kracht weg te komen.
 
En waarachtig lukte dat ook nog. Het nodige zoekwerk bevestigde ons eerste vermoeden; beide brandstofpompen deden het niet meer door een slechte elektrische verbinding.
Toen dat provisorische was hersteld dezen ze ’t meteen en de motor startte weer!
Gelukkig kregen we toen alle medewerking van aanwezige marshalls, zodat we in een pauze tussen twee klassen van het parcours af konden rijden en terugrijden naar het serviceterrein.
 
De rest van de avondetappes mochten we dus niet meer rijden, maar omdat de rally verdeeld is over meer dagen = etappes, mag je na het repareren van je auto wel weer aanmelden voor de volgende etappe (de volgende dag dus).
Na reparatie meldden we ons weer, parkeerden we de DS in het “Parc Fermée” en vertrokken richting onze slaapplaats.
Citroen DS Rally Harry Martens GTC Historic Rally 2017 - Bart Ebben gebruikte onderdelen autosloperij 
Op zondag gingen we dus met nieuwe moed, prachtig weer en goede zin weer aan de bak.
De eerste proef was een nieuwe in het programma, in België, net over de grens. Een uitdagende proef, beginnend met drie krappe rondjes over het terrein van een steenfabriek en daarna nog de nodige kilometers over lokale wegen. De verschillen met Nederland maakte het uitdagend en leuk. Hoewel maar kort over de grens, is het toch een beetje anders; vaak wat krapper, meer variatie in wegdek, smalle bruggetjes, slinkse achteraf paadjes, etc.
 
Daarna moesten we meteen weer terug naar Roosendaal voor het min-proefje van slechts één km over een gravelterrein van Manege de Gouberg, het ‘centrum’ van de rally en de locatie van het serviceterrein.
Door de slechte ondergrond hadden veel equipes moeite, maar de DS is dan juist in haar element. Leuk om te zien dat het wat afwijkende karakter van de DS, basis voor vele successen in de ruige rally’s door Afrika in de jaren zestig en zeventig, nog steeds een voordeel kan zijn.
 
Daarna de bekende proef over het industrieterrein van Etten-Leur. Drie rondjes met veel publiek, oa. een spectaculaire snelle lus over een rotonde, en bijna identiek aan vorig jaar dus uit ons hoofd, snel te rijden.
En meteen erna de lange proef “Rucphen-Klappenberg”. Bijna 15 kilometer knallen door het lommerrijke Brabantse landschap, inclusief onverharde wegen.
En door naar de service voor een pauze van slechts een half uur voor evt. sleutelen en wat eten.
 
’s Middags rij je de ochtendproeven nog een keer, dus weer de grens over naar België voor de proef bij Nieuwmoer.
En dat werd helaas onze zwanenzang. In de laatste paar honderd meters kregen we te maken met een probleem aan het veersysteem. En al snel werd dat bevestigd doordat de DS steeds verder inzakte en slechter ging veren.
De finish haalden we gelukkig nog wel, zodat we niet weer ‘vast’ zouden staan op het parcours, maar kort daarna was het over.


Verder rijden was onmogelijk, dus ook niet meer direct naar de finish van de rally. Onze eerste ‘DNF’ (“Did Not Finish”) klassering was daarmee een –triest- feit.
Erg jammer van alle moeite, tijd, en geld, maar het hoort er wel bij. Snelheidsrally’s zijn avontuurlijk, spectaculair, en memorabel, maar ook zwaar voor mens en auto. Finishen staat dus niet vast. En dat geldt op alle niveaus, kijk maar naar Max Verstappen.
 
Maar zolang we van tegenslagen leren, dan verbeteren en tegelijk gewoon blijven genieten, is het avontuur gelukt, ongeacht het resultaat!
 

Zuiderzee Short Rally en Zeebodem Short Rally 2017

Het Nederlandse rallyseizoen opende dit jaar met de Zuiderzeerally, rondom Emmeloord.

Naast de volledige rally, met 13 klassementsproeven, werden er tegelijk twee zogenaamde short rally’s georganiseerd. De Zuiderzee Short Rally met zes proeven ’s middags en de Zeebodem Short rally met vier proeven in de avond.

Citroen DS Rally Harry Martens Limmen Emmeloord Zuiderzee en Zeebodem short rally 2017

Short rally’s hebben minder proeven en zijn –normaal gezien- in één dag te doen; ’s ochtends er heen, technische keuring, verkennen, rijden, en ’s avonds weer naar huis. Ze zijn voor beginnende rally-equipes (met de basislicentie mag je alleen short rally’s rijden) of voor wie de tijd of kosten wil beperken.

 

Harry Martens en navigator Marcel Schoneveld wilden met deze rally een tweede short-rally aan hun ervaring toevoegen, benodigd om hun licentie op te waarderen tot een voor volledige rally’s. En voor een gunstig tarief kon je beide short rally’s rijden, dus dat gedaan.

 

Het weekend begon daardoor al op vrijdag; de twee proeven van de Zeebodem shortrally, op zaterdagavond, moesten vrijdagavond verkend worden. En dat was prettig omdat dat betere pace notes oplevert. Om in het donker hard te kunnen rijden heb je immers meer- en andere details en herkenningspunten nodig dan overdag. Bij daglicht lijkt het immers een stuk makkelijker.

 

En gelukkig kon vrijdagavond ook de auto gekeurd worden. Officials controleren dan of de auto en uitrusting, zoals kleding, aan alle veiligheidseisen voldoen. Zo kon op zaterdagochtend dus volledig geconcentreerd worden op het verkennen van de middagproeven.

 

En ’s middags begon dus het feest. Alles was er klaar voor en de voorspelde regen bleef uit.

De eerste proef ging langs- en over een dijk ten noorden van Vollenhove. Kronkelend door het landschap en met twee zeer scherpe haarspeldbochten (dijk op, dijk af), waar je zonder een handremslip niet door kwam. Dus genoeg spektakel voor publiek en equipes.

 

De tweede proef startte buiten het schilderachtige Blokzijl, met z’n oude haven en kleine staatjes. Via een stukje polder weer over de dijk, die vroeger de grens was met de Zuiderzee. In dat stuk dijk zitten een paar gemene hobbels in de weg, die zelfs de vergefelijke vering van de DS uit balans brachten. Voor een andere deelnemer liep dat zelf slecht af, namelijk onderaan de dijk, in het weiland. (kijk maar op YouTube)

 

Tot slot de derde proef, vanuit Kuinre. Weer over de dijk, die daar nog sterker kronkelt. Maar de notes waren goed en het weer droog, dus vlogen ze door de tientallen bochten.

Alles verliep vlekkeloos dus keurig op tijd weer terug naar de serviceplaats in Emmeloord, voor een korte pauze en eventueel onderhoud.

Maar dat was niet nodig. De auto liep perfect, mede dankzij een verbeterde brandstoftoevoer die het ook in snelle bochten goed doet.

 

Het tweede rondje langs de drie proeven verliep ook uitstekend, de laatste proef zelfs een stuk sneller omdat ze er nog een tandje extra bijzetten. Spannend, spectaculair en leerzaam tegelijk.

En toen was het alweer voorbij - althans de middag. Zeer tevreden met het resultaat, de upgrade naar de volle rallylicentie was behaald en de auto klaar was voor de avondrally.

Zo leek het althans…

 

Want na het eten en afstellen van de extra rallylampen, vertrokken ze 19:58 weer van het startpodium in Emmeloord en begon een lange verbindingsroute naar Kampen, waar de eerste klassementsproef lag.

Die begon heel goed, maar na een paar kilometer begon de motor af en toe in te houden. Langzaam aan werd het erger, maar het was een korte proef dus de finish werd toch gehaald. Daar begon de motor echter weer normaal te lopen en ook terug naar Emmeloord liep ze prima. Raar, maar toch maar door naar de volgende proef.

 

De 2e (lange) proef bestond uit vier ronden over het industrieterrein van Emmeloord, totaal dik 19 km. Volop spektakel voor de talrijke toeschouwers dus, inclusief een ‘jump’ over een bruggetje en een zigzag parcours over een terrein en door een loods (!).

 

Op tijd werd gestart maar weer begon na een paar kilometer de motor in te houden. Sputterend, hikkend en soms op maar twee cylinders probeerden ze langzaam de proef uit te rijden. Want dan kun je door naar de service en evt. repareren, maar als je stopt lig je er uit.

 

Bij de finish aangekomen viel de motor zelfs helemaal stil, het leek over en uit..
Maar toen Harry probeerde te starten het meteen duidelijk: de accu was hélemaal leeg!

Dat verklaarde alles; door onvoldoende spanning en stroom gingen de brandstofpomp en ontsteking haperen. En de oorzaak was ook snel duidelijk; de dynamo leverde niet genoeg stroom voor alle acht lampen dus trokken die de accu leeg. Daarom geen problemen met alleen dimlicht op de verbindingsroutes, maar wel op de proef met alle lampen aan.

 

Een andere dynamo was te veel werk dus was er maar één oplossing; de rallylampen alleen aan als het niet anders kon en verder alleen dimlicht.

 

Dus zo werd, met wat vertraging, toch gestart aan het laatste rondje langs de twee proeven. En de gekozen aanpak bleek te werken. Het rijden was af en toe erg spannend met weinig licht, maar de accu bleef op spanning en de motor liep weer als vanouds.

 

Dus zo kon er weer worden genoten, weer vol op snelheid worden gereden, en nog belangrijker, de finish worden gehaald! Waar ook nog ‘ns een verrassing wachtte..

Harry en Marcel waren in hun klasse de enige deelnemers, dus ondanks de overall laatste plaats –vooral door de ellende met de dynamo- kregen ze de bekers uitgereikt voor de 1e prijs, in hun klasse! Een prachtige afsluiting van een spannende avond maar een geslaagde dag.

 

Legend Twente Rally 2016

Harry Martens mocht met navigator Marcel Schoneveld op 30 oktober weer aan de bak met zijn Citroen DS Rally, ditmaal in de Legend Twente Rally. In dit evenement is het doel om zo dicht mogelijk bij een gemiddelde snelheid van 60 km/h te komen in de proeven. Dat betekent niet dat er langzaam gereden wordt, de oude franse dame kwam zo af en toe zelfs nog even los van de grond! Het leverde het team ditmaal een 6e plaats en weer hele gave plaatjes op!

Citroen DS 23 Rally Klassieker bocht Harry Martens Legend Twente Rally 2016 Citroen DS 23 Rally Classic Harry Martens Twente Legend Rally 2016 onverhard

Citroen DS 23 Rally Klassieker Harry Martens Legend Twente Rally 2016 Citroen DS 23 Rally Klassieker jump Harry Martens Legend Twente Rally 2016

 

Mooie 4e plaats in GTC Legend Rally 2016

Op vrijdagavond 7 oktober ging de GTC Legend rally van start met proeven in de regio Etten-Leur en Roosendaal. In het donker is deze sport zo mogelijk nog spectaculairder als overdag. Dat is ook goed te zien op de foto's van de Equipe Martens-Schoneveld hieronder!

Nachtproef GTC rally 2016 Etten-Leur en Roosendaal Citroen DS Rally Harry Martens Bart Ebben gebruikte onderdelen GTC rally Etten-Leur en Roosendaal - 4e plaats Citroen DS Rally Martens-Schoneveld Bart Ebben gebruikte onderdelen

Zij behaalden, ondanks wat kleine tegenslagen, een mooie 4e plaats overall in hun stijlvolle Citroën DS Rally.

Nachtproef onverhard GTC Legend Rally 2016 Etten-Leur en Roosendaal Citroen DS Rally Harry Martens Bart Ebben gebruikte onderdelen GTC Legend Rally 2016 Etten-Leur en Roosendaal Citroen DS Rally Harry Martens - Bart Ebben tweedehands onderdelen

Rally DS te zien op ICCCR 2016

Tijdens de ICCCR 2016 Citroën Worldmeeting zal Harry zijn bijzonder Rallywagen tonen op zijn stand. Inmiddels is de bolide weer tip-top gepepareerd en opnieuw voorzien van onze reclame.

Citroen DS Rally sponsor Bart Ebben gebruikte onderdelen Citroen PeugeotCitroen DS Rally sponsoring Bart Ebben gebruikte onderdelen Citroen Peugeot

 

Rally DS schittert in ADAC Eifel Rallye Festival 2016

Tussen alle grote rallykanonnen van weleer mocht ook Harry met zijn Citroen DS Rally zijn opwachting maken. In een demonstratie rally kon het publiek genieten van de prachtig gerestaureerde/geprepareerde bolides zonder dat zij door een wedstrijdelement tot het uiterste gepusht zouden worden. Maar uiteraard lag het tempo nog steeds op adembenemend niveau en haalden velen dierbare herinneringen op. Onder hen ook 3 voormalig Rally Wereldkampioenen. Geen wonder dat Harry met een grote smile de proeven in de bochtenrijke Eifel aflegde! Bovenaan deze pagina is een PDF bijlage te vinden met een volledig verslag van navigator Marcel Schoneveld. Hieronder enkele plaatjes en een video:

 

Harry Martens Limmen Rally Citroen DS startpodium ADAC Eifel Rallye 2016Harry Martens Limmen Citroen DS Rally in actie Eifel Rallye 2016

Harry Martens Limmen Citroen DS Rally in de bocht Eifel Rallye 2016Harry Martens Limmen Citroen DS Rally in het bochtenwerk Eifel Rallye 2016

Harry Martens Limmen Citroen DS Rally uit de bocht Eifel Rallye 2016

 



Harry Martens Limmen Citroen DS Rally in de waterbak Eifel Rallye 2016

 

Keer terug naar het nieuwsoverzicht.