Home   |   Bel-mij   |   Multimedia   |   Branches   |   Rondleiding   |   Reviews   |   Nieuws   |   Betaling   |   Sitemap   |   Over ons

Overzicht blogs

Totaal aantal blogs: 13


Artikelen over Bart Ebben
Bart Ebben in de pers


Artikelen op internet
Bart Ebben op het web


Actuele vacatures, personeel bij Bart Ebben Specialist CitroŽn Peugeot
Vacatures Bart Ebben


Citroen DS Rally Harry Martens
Citroen DS Rally Harry Martens


Klassieker race project
Bouw Citroen DS rally


Youtube videos en Twitter
Social Media


Michael Loock Rally coureur
Rally nieuws


American football Nijmegen
Bart Ebben Nijmegen Pirates


Omnivereniging Hatert
SV Hatert Nijmegen


Bart Ebben sponsor van voetbalclub SV Juliana 31 Malden
SV Juliana 31 Malden


Peter van der Sluis Trial & Enduro
Peter van der Sluis motorsport


Zwarte Cross project
Zwarte Cross


Links naar relevante sites
Links
Bouw Citroen DS rally
Geplaatst op: 15-03-2018

Citroen DS Rally Bart Ebben

Inmiddels is de unieke DS rally al op diverse evenementen verschenen en trekt dan uiteraard flink de aandacht! De knalgroene snoek wordt niet voor wedstrijden ingezet, maar elke rit blijf je je verbazen over unieke de rijsensatie.

Klassieke DS Rally Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot

29-8-2016 DS Rally te bewonderen op ICCCR 2016

De opvallende Citroen DS Rally was van 11 t/m 14 augustus te zien zijn op de Wereldmeeting van Citroënliefhebbers ICCCR 2016 die dit keer in Nederland gehouden werd. In De Steeg op het prachtige landgoed Middachten kwamen over de 4 dagen ruim 40.000 bezoekers al het Citroën moois te bekijken!

Citroen DS Rally Bart Ebben op ICCCR 2016 in De Steeg landgoed Middachten

 

De 100e Nijmeegse Vierdaagse bekeken vanuit de DS

Als echte aandachtstrekker staat onze Citroen DS vaak vooraan en kan hij dus ook de mooiste plaatjes maken! In timelapse werden de wandelaars en de controlepost in Mook tijdens editie 2016 bekeken vanuit de oude dame.

Citroen DS Bart Ebben in Mook bij de 100e Nijmeegse Vierdaagse 2016Citroen DS Bart Ebben in Mook bij de 100e Vierdaagse Nijmegen 2016

100e Vierdaagse Nijmegen 2016 feiten op een rij

 

Citroen DS met SM op het mega grote klassieker festival van Schloss Dycke in Duitsland

Citroen DS en Citroen SM op klassieker festival Schloss Dycke

Citroen DS Rally Bart Ebben bijna raceklaar

Nadat het lange tijd stil is geweest op deze pagina kunnen we nu toch wel heel positief nieuws melden over de bouw van de klassieke Citroen DS Rally! Op enkele technische details na staat er een heel mooi eindresultaat! Uiteraard in de opvallende appelgroene huiskleur is hij niet te missen en dat hebben al een aantal mensen mogen ervaren.

De DS te zien op de Molenhoekdag:
Bart Ebben Citroen DS Rally op Molenhoekdag 2013Bart Ebben Citroen DS Rally Classic op Molenhoekdag 2013

De Rallysnoek als een attractie op de Citroen DS Racing show bij collega Van Hunnik in Ede:

 Bart Ebben Citroen DS Rally in showroom Ede bij DS Racing show Bart Ebben Citroen DS Rally in showroom v Hunnik Ede bij DS Racing show

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een oud gezegde, maar een waarheid als een koe.
Nadat Bart zeven jaar tegen deze zo goed als nieuwe klassieke Citroën DS had aangekeken, kwam het idee van Theodor om één avond in de week aan de rally DS te sleutelen. Voor Theodor als bankier een welkome afwisseling, voor Bart herleefde oude gevoelens.
 
Na een aantal weken sleutelen en stoere mannenpraat werd het oorspronkelijke plan (herstellen in oude glorie) verlaten. Het moest een klassieke rallyauto worden!

En dit had nogal wat consequenties voor het vervolg. Wie ooit het geluk heeft gehad om alleen al in een Citroën DS te mogen zitten, kan zich ongetwijfeld het rijke gevoel van comfort en
luxe herinneren, met de riante voorbank en het kamerbrede pluche tapijt. Maar door de gewijzigde plannen moest schoonheid wijken voor efficiency en comfort voor veiligheid.

Onder het motto 'beter goed gejat, dan slecht bedacht' hebben we naar een voorbeeld uit de CITROExpert de achterspatborden aangepast. Wat voor een DS in de rally London to Sydney werkt, werkt zeker voor deze DS.

 

 


Schetsen Citroen DS Classic Rally   

Theodor hield zich nauwgezet bezig met het design, waarna Bart zich met de slijptol kon uitleven.

Slijpwerk, cutting Citroen DS Classic Rally Bart Ebben

Zoals eerder gezegd is veiligheid belangrijker dan comfort en dus maakte de luxe voorbank plaats voor spartaanse kuipstoelen met zespuntsgordels. Na drie weken passen en meten moesten we vaststellen dat de originele stoelgeleiders niet de gewenste zithouding gaven. We hebben een zelfontworpen onderframe gemaakt en dit vastgelast op de bodemplaat. Iedere stoel heeft slechts twee standen: één op de beenlengte van Theodor en één op die van Bart! Hierdoor is het mogelijk dat beiden zowel in de huid van berijder als navigator kruipen.

Racekuip stoelen Citroen DS Classic Rally 

Stoere mannen rijden op het scherpst van de snede! Maar daarnaast zijn we ons heel goed bewust dat we ná een onverhoopte koprol veilig uit willen stappen. Want de volgende dag moeten we gewoon weer aan het werk. Dus werd de DS getransporteerd naar een gecertificeerd bedrijf voor het inbouwen van een degelijke rolbar. 

Het lijkt uiteindelijk meer op een kerkorgel dan op een 'bar', gezien het aantal pijpen dat kriskras (volgens een weldoordacht concept) door de auto gelast is.

Meedoen aan klassieke autorally's betekent rijden op de openbare weg. Een van de voorwaarden is dat je voldoet aan de wettelijke vereisten, waaronder een goed
functionerende verlichting. 

Twee weken later functioneerde ook de achterverlichting in de statige Citroën. Resteert de binnenverlichting die belangrijk is om de navigator te allen tijde een heldere blik op de kaart en de tripmaster te geven.

We naderen het moment waarop de technische kant afgerond kan worden. Inmiddels loopt de motor naar wens, doen de remmen het en werkt de versnellingsbak. En natuurlijk alles met gebruikte onderdelen geprepareerd!

Een volgende stap is het opbouwen van de carrosserie. Een van de 'uitdagingen' (lees 'problemen') die zich binnenkort voordoet is de kleurencombinatie van de auto. Gezien Theodors kleurenblindheid ligt deze belangrijke beslissing geheel bij Bart. Of ... heeft u een goede suggestie? Zo ja, laat het ons weten en stuur een e-mailberichtje.
 
Bij de kleurencombinatie is het natuurlijk van belang de wensen van eventuele sponsoren mee te nemen.

(Een tip: de gehele bodemplaat is in ieder geval nog vrij voor diegenen die zijn naam of logo wil zien mochten we toch die onverhoopte koprol maken!)

Wordt vervolgd....

Theodor en Bart
Bart Ebben Specialist Citroen Peugeot       

 

 
 

Meer autosport onder rallynieuws of keer terug naar de multimedia pagina.



1  Het is niet mogelijk om op dit blog te reageren.

Share |